Veel ondernemers die starten als ZZP’er hebben na jaren hard werken een klein bedrijf opgezet. Eigen baas zijn en bewijzen dat hun idee kan werken, is voor velen van hen een grote bron van voldoening. Helaas is de bron van voldoening voor jouw werknemers anders. Het is van belang dat je dit als baas realiseert en jouw werknemers op andere manieren tevreden kunt houden.
De voordelen van tevreden werknemers
Gelukkige werknemers zijn cruciaal voor het succes van het bedrijf:
- Gelukkige medewerkers zijn productiever. Het resulteert in minder ziekteverzuim, burn-out en stress van medewerkers. Als medewerkers gelukkig zijn, zijn ze minder met zichzelf bezig, meer gefocust op hun werk en zijn ze bereid nieuwe uitdagingen aan te gaan.
- Gelukkige medewerkers zijn betere leiders. Ze worden veerkrachtiger, minder risicovol en kunnen gemakkelijker terugveren van mislukkingen.
- Gelukkige medewerkers zijn creatiever. Ze maken zich minder zorgen over de dagelijkse taken en kunnen dromen van nieuwe mogelijkheden.
- Gelukkige medewerkers zijn betere teamspelers. Ze zijn eerder geneigd om anderen te helpen en de grote problemen aan te pakken waarmee ze op het werk worden geconfronteerd.
Hoe stimuleren ondernemers het geluk van hun werknemers?
We hebben maar liefst zeven geheimen verzameld voor jou!
- Herken wanneer medewerkers vooruitgang boeken. Pauzeer en markeer mijlpalen die mensen hebben bereikt of uitdagingen die ze hebben overwonnen.
- Geef medewerkers het gevoel dat ze erbij horen. Om gelukkig te zijn op het werk, is het belangrijk om het gevoel te hebben dat je vrienden hebt op het werk. Organiseer daarom speciale momenten om elkaar te leren kennen, zoals een bedrijfsfeest of uitje.
- Interesse tonen in wie medewerkers eigenlijk zijn. Een van de belangrijkste vragen die altijd wordt gesteld in werknemersenquêtes is: “Heb je het gevoel dat je baas om je geeft en je de tools probeert te geven om te slagen?” Dit leidt tot medewerkers die veel meer betrokken zijn bij het werk.
- Maak het leuk. Organisaties die zich ‘licht’ voelen en waar mensen af en toe grapjes met elkaar kunnen maken, hebben sterkere banden met elkaar. Wanneer er fouten worden gemaakt, kunnen mensen de grappige kant zien en zijn ze niet alleen gericht op de keerzijde. Deze zorgen voor extra verbindingsmomenten.
- Laat je medewerkers soms afwezig zijn. Veel werknemers hebben het gevoel dat ze altijd aan het werk zijn omdat ze “een computer in hun zak” hebben dat ze nooit kunnen uitschakelen. Dit zorgt ervoor dat werknemers zich enorm lastiggevallen en gestrest voelen. Moedig momenten aan waarop werknemers volledig afwezig zijn, zodat ze zich kunnen concentreren op hun persoonlijke leven.
- Moedig lichaamsbeweging en slaap aan. Genoeg van beide doet geweldige dingen voor de focus, aandacht, creativiteit, energie en stemming van medewerkers.
- Stop met alles te berekenen. Stop als ondernemer met het bijhouden van elke keer dat er een actie wordt ondernomen. Denk niet altijd: “Als ik dit voor een werknemer deed, zouden zij dat moeten doen.” Doe wat juist is en reken niet.